Розвиток творчих здібностей учнів


Про свої здібності людина може дізнатися, лише намагаючись застосувати їх. 
Сенека
Метою сучасної початкової школи є забезпечення подальшого становлення особистості людини, цілеспрямоване виявлення і розвиток здібностей, формування вміння і бажання вчитися.
Сучасна педагогіка все частіше звертається до дитини як суб'єкта навчальної діяльності, як до особистості, що прагне до самовираження і самореалізації.
Паралельно з процесом державотворення в незалежній Україні теж поступово здійснюється реформування школи.
Відомо, що найважливішу роль у навчанні відіграє правильно організований процес. Він повинен відповідати особливостям психічної діяльності кожного учня, тоді створюються сприятливі умови для успішного сприймання і засвоєння матеріалу.
Сьогодні потрібно спиратись на розвиваючи навчання, як нової системи навчання і виховання, за якою форми, методи, прийоми, засоби викладання спрямовані не тільки на засвоєння учнями знань (умінь і навичок), але й на інтенсивний, всебічний розвиток їхньої особистості, оволодіння ними способів здобування знань, розвиток їхньої творчої активності.
Олександр Митник в статті “Творчі завдання як засіб формування інтелектуальної культури молодшого школяра” виділяє. що створення нового на суб'єктивному рівні - це “відкриття”, які людина робить для себе (у науці, техніці, тощо - давно відоме). Такі “відкриття” пов’язані з розвитком, самореалізацією самої людини. Кожна дитина спроможна створювати нове на суб’єктивному рівні. Для того, щоб надати учневі таку змогу, вчитель не повинен давати знання у готовому вигляді. Необхідно так організувати навчально-виховний процес, щоб діти самі відкрили для себе нове (правило, закономірність, властивість) доводячи висунуті гіпотези, активно спілкуючись, радячись між собою та з учителем. Отже, з метою формування інтелектуальної культури молодшого школяра необхідно будувати кожний урок як урок мислення - спілкування, де істина постає як суперечка про істину, тобто як проблемно - пошуковий діалог.
Формування інтелектуальної культури молодшого школяра у навчально - виховному процесі передбачає розв’язання вчителем такі завдання:
-становлення пізнавальної сфери особистості, що означає, перш за все, інтелектуальний розвиток молодшого школяра;
- становлення соціальної сфери особистості, що означає розвиток уміння конструктивно взаємодіяти з іншими людьми, виховання симпатії , емоційної стійкості, почуття власної гідності та самоповаги.
У цьому полягає особистісний підхід до визначення поняття “інтелектуальна культура”
Ознайомлюючись з працями О.Савченко , В.Сухомлинського, Л.Занкова, Ш.Амонашвілі зрозуміла, що саме вони вказують на орієнтацію навчально - виховного процесу, на розвиток творчих здібностей особистості.
Ще стародавні греки вважали, що самостійна, творча людина здатна самовіддано служити народу і державі. А це означає розвивати інтелектуально- творчий розвиток, а саме:
-           практичну спрямованість розуму;
-           мистецтво стисло і ясно висловлювати думки;
-           здатність швидко схоплювати сутність речей і явищ;
-           досягнення своєї мети , винахідливість.
В творчості людина реалізує всі наявні в неї знання, уміння та здібності. Розвиваючи творчі задатки учнів ми створюємо умови для отримання свободи.
Прагну у своєму класі дружнього і міцного учнівського колективу, в якому б дитина формувалась як особистість, розвивала свої творчі здібності, набувала моральних норм, з цікавістю проводила вільний час і, головне, почувала б себе вільно , спокійно , комфортно.
Великі можливості для досягнення цієї мети є в нашій школі. Для її реалізації ми запроваджуємо такі форми роботи: тематичні ранки, гуртки за інтересами, вікторини , спортивні змагання, виставки зошитів, малюнків, дитячих робіт, колективні та індивідуальні творчі роботи, олімпіади, прогулянки з цікавими іграми та інше.
Ось приклад роздумів та першої зустрічі з учнями
Пахне крейдою і чорнилом,
Пахне мудрістю і життям...
Хочу я, щоб частинка лишилась В кожнім серці й дитячих очах.
Усміхається сонце, усміхаються мами, сердечко радісно і щемно б’ється , наче маленька ластівка. А ось і вона - звичайна класна кімната, яка чекає свого пробудження. З чого ж починати? Звісно ж, зі слова, доброго слова у стосунках із дітьми. Адже вони прийшли не тільки навчитись читати, писати, лічити, а й почуватися громадянами, шанувати матір, батька допомагати тим, хто потребує цього: людям, тваринам, рослинам.
І у мить, коли продзвенить перший шкільний дзвінок , відлуння відчинить двері, пролетить між рядами парт, сколихне квіти, пробудить малюнки і... розсипиться літерами
“Зустрічай нас, школо!” на великому білому аркуші паперу прикріпленому до класної дошки. Першачки запишуть відбитки своїх тендітних долонь на цьому великому плакаті шкільних чар. Саме ця перша колективна творча робота допоможе всім познайомитись і є першим кроком до утворення дружнього учнівського колективу. Кожного року першого вересня ми прикладаємо долоню до плаката і перевіряємо , чи виросла наша ручка.
А яке буде здивування на кінець одинадцятого класу !
Школа - це саме чарівне місце у всьому світі, бо покликана пробудити у дитині яскраві, ніжні і добрі таланти. Розбудити в ній цікавість до нових знань , до опанування предметів. Кожна дитина мріє мати якусь надзвичайну силу - бути особливою і майстерність вчителя полягає саме у вмінні пробудити її, зазирнути у серце маленького чарівника і показати йому, як творити дива. Так з’являється друга колективна творча робота “Шкільна сім’я”
Незабаром пропоную ще одну колективну творчу роботу. На плакаті малюю пейзаж. Додому задаю завдання: намалювати самих себе на аркушах. На наступному занятті пропоную учням уважно його розглянути і обрати місце, яке найбільше сподобалось, де б вони захотіли опинитися самі чи з друзями, де б їм було затишно і зручно.
По завершенню творчої колективної роботи вийшла чудова картина , назву якій учні придумують самостійно . Пропоную їм відповісти на запитання: для чого ми це робили? І почула відповідь :
-                           щоб      було в класі гарно ;
-                           щоб      було весело ;
-                           щоб      згадувати про наш клас;
-                           щоб      самі на себе дивились.

На початку знайомства і згуртування колективу пропоную їм гру “Ланцюжок — знайомстваДещо я взяла і з системи роботи за Л.В.Занковим. В основі якої лежить ідея максимальної ефективності навчання для загального розвитку школярів. За цією системою - виховання невідривно пов’язане з навчанням. Це досягається характером самого процесу навчання школярів. Головне в цій системі те, що у школі дитина по - справжньому живе спільним життям зі своїми товаришами, з вчителькою, і що вчителька - це їх друг, це старший товариш , і ось разом вони, зрозуміло, проникають у чудову скарбницю людських знань, керуючись принципом співробітництва.
Слід відмітити ще позитивні моменти системи за Занковим. Уроки направлені не на запам’ятовування, а на мислення. Школярам не подають готові знання, вони їх шукають самі, вчаться доводити, відстоювати свою точку зору, вчаться сперечатися. Діти не бояться, що за невірне висловлення вони отримають погану оцінку, вони не бояться помилитися. Кожен день діти пізнають нове. Немає одноманітного уроку . Вони отримують задоволення від напруженої розумової роботи, раді виконувати важкі завдання . Діти захоплені процесом пізнання .
До душі мені і демократизація відношень за Ш.О.Амонашвілі , яка сприяє творчості. Я би назвала це як заклик до творчості через творчість.
Амонашвілі виділяє :
-          зрівняння учня і учителя в правах ;
-          право дитини на вільний вибір;
-          право на помилку;
-          право на власну точку зору;
-          стиль відношення учителя і учнів: не забороняти, а спрямовувати;
не керувати, а співкерувати; не заставляти, а переконувати, не командувати, а організовувати; не обмежувати, а надавати вільний вибір.
Не можу не згадати і важливі концептуальні положення Ш.О.Амонашвілі, його гуманно - особистнісну технологію навчання.
-            Дитина вище творіння Природи і Космосу і несе в собі їх риси - могутність і безмежність;
-            цілісна психіка дитини включає три пристрасті : пристрасть до розвитку , бажання стати дорослішим і до свободи дій;
-          виховання чесних і благородних почуттів в серцях дітей;
-          урок - ведуча форма життя дітей: урок - сонце, урок - радість, урок - дружба, урок - творчість, урок - праця, урок - гра, урок - зустріч, урок - життя;
-           замість кількісної оцінки - якісне оцінювання : характеристика, пакет результатів , навчання сомоаналізу , самооцінка;
-           учитель має володіти здібностями становлення, розвитку і виховання в дитині благородної людини, віри в саму себе і свої сили шляхом розкриття її особистісних якостей.
Для того, щоб створити сприятливі умови для розвитку здібностей, обдаровань, творчого мислення учнів. За рахунок часу для факультативних занять відводжу одну годину на тиждень на вивчення курсу “Розвиток творчості і фантазії”.
Головне завдання цього курсу - передовсім розвивати творче мислення , різні види пам’яті, уяви , фантазії. Структура кожного уроку передбачає розвивальні ігри , вправи , творчі завдання , отримані учнями на уроках . Ці завдання з кожним роком ускладнюються . Виділяю п’ять основних розділів .
1.      Розвиток самостійності сприймання .
2.      Розвиток творчого мислення .
3.      Розвиток уяви та фантазії .
4.      Розвиток різних видів пам’яті.
5.      Розвиток різноманітних творчих здібностей .
Шляхом розвитку творчості залучаю дитину до творчої діяльності .
Для практичного втілення цієї проблеми виробила такі:
-          диференційований підхід ;
-          самостійні та індивідуальні заняття ;
-          спостереження за самостійною думкою ;
-          тісний зв’язок з природою , з життям людей ;
На кожному кроці виховую культуру зору. Даю самостійні вправи , використовуючи дидактичні матеріали з диференційованими завданнями. Іноді пропоную завдання на вибір. Записую на дошці всі вправи, а учні на свій розсуд виконують те , що їм під силу. Намагаюсь організувати індивідуальну роботу з вихованцями за принципом педагогічного передбачення. Перед вивченням нової теми, визначаю які знання з одного або кількох предметів, який особистий досвід слід використати, щоб кожний школяр успішно виконав завдання.
Знаю, що абстрактне мислення - це тільки гімнастика розуму . Думка не повинна відокремлюватися від практики, від живого досвіду, тоді вона принесе плоди. Використовую найбільш ефективний шлях у пізнанні - єдність аналізу і синтезу.
Вправляючись сприймати предмети і явища навколишнього світу, учні опановують умінння зіставляти, протиставляти, групувати, встановлювати причиново - наслідкові зв’язки , залежності.
Для розвитку творчих здібностей обираю методи навчання, що передбачають дискусії, експерименти, творчі роботи. Вчу користуватися довідковою літературою.
Стараюсь створити в класі творчу атмосферу, повагу до думок учнів, віру в їхні сили, заохочую до висловлення свого розуміння прочитаного, побаченого, почутого. Менше нав’язування власних думок.
Найосновніше завдання яке ставлю перед собою - навчити не просто споглядати, а бачити, чути, відчувати бентежний світ.
Стараюсь допомогти учням розібратися у значенні нових слів , опанувати їх і ввести до активного словника. В класі є скринька , куди учні кидають записане не зрозуміле слово , і щоп’ятниці ми їх опрацьовуємо на факультативному занятті.
Вчу працювати зі словниками : орфографічним, тлумачним, синонімів, антонімів, наголосу. Засвоюємо нові слова за таблицями “ Так пишемо”, “Так вимовляємо”. Пишемо твори, кращі із них друкуються на сторінках газети “Школярик”. Розвиваю пам’ять зоровими диктантами (на блоках ілюструю). Збагачення словникового запасу відбувається на всіх уроках , де ознайомлюю з новими термінами.
Спостереження за багатством мови автора, знаходження слів, якими можна найточніше, найяскравіше образно висловити думку .
Велике значення приділяю розвитку уяви і пам’яті . При цьому виділяю такі головні моменти уяви :
-           спонукаю до складання текстів - розповідей ;
-           розвиваю уміння використовувати слова з емоційно - експресивним забарвленням щодо зображуваного ;
-          удосконалюю творчу уяву і навички цікавого оповідача .
Значну увагу приділяю формуванню в учнів уміння відтворювати в уяві прочитане.
Розвиваю уяву і на основі психо - емоційного розвантаження. Включаю музику і голосом спонукаю до певної уяви бачення і відтворення. Використовую , застосовую і впроваджую психологічні аспекти на уроці.
Виділяю важливість пам’яті в житті людини. Пам’ять - основа всієї життєдіяльності людини, а осмислене читання книжок, роздумів над ними - це засіб розвитку й удосконалення людського розуму , почуттів , що керуються розумом .
“Щоб підготувати людину духовно до самостійного життя, необхідно ввести її у світ книжок”, - рекомендував, аналізуючи свій професійний і життєвий досвід В.О. Сухомлинський, - оскільки “школа стане справжнім осередком культури лише тоді , коли в ній будуть панувати чотири культи: культ Батьківщини, культ людини, культ книжки, культ рідного слова
Невичерпним джерелом матеріалу для розвитку мовлення є саме життя - все те , що оточує дітей.
Пропоную вранці та ввечері спостерігати за небом, за сонечком, за поведінкою пташок, комах, за змінами в природі, а на уроці письма рекомендую записати одне два речення про те , що побачили і спостерігали , що здивувало . Така робота дає свої результати .
Стараюсь власним словом відкрити перед дитиною красу навколишнього світу , а в цій красі навчити бачити духовне багатство, благородство, сердечність і на основі цього утверджувати прекрасне в собі. Веду вихованців у ліс. Тут з’являються порівняння, виникає діалог. Збагачується мова дітей епітетами, метафорами. Якщо я хочу, щоб дитина творила прекрасне, покажу їй яким красивим є світ навколо, а для цього використовую загадки під час екскурсій, прогулянок, вчу бачити незвичне і гарне в буденному. Нікому ще не вдалося сказати влучніше від народу :
Синя шуба покрила весь світ ( небо ).
Сивий віл випив води повен двір ( мороз ).
Чорна корова всіх людей поборола , а білий віл всіх людей підвів ( ніч і день ).
За яром , за горою красний огонь горить ( сонце ) .
Беру їх на екскурсію містом, до лісу, у музей, нехай впізнають тваринок у хмаринках, рахують зорі, малюють себе, а потім обирають місце, яке найбільше подобається де б хотіли побувати , де було б затишно і зручно. Так виникне картина , а учні привчаться помічати прекрасне, в них виробиться образне бачення різних предметів , розкриється допитливість і кмітливість.
Люблять вихованці складати вірші, вивчати скоромовки , дописувати чистомовки, “ремонтувати слова“ , писати твори - описи , перекази , складати оповідання . А я намагаюсь привчати їх до правильного висловлювання думок і самоконтролю , стимулюючи їхню пильність .
Ось деякі літературно - творчі завдання , які стимулюють ці здібності Для розвитку ритмічного слуху, інтуїції, мовленевих здібностей. 
Гра “Закінчи рядок”
Ко-ко-ко - ми купили молоко ;
Ки -ки -ки - подай - но , доню води ;
Ку - ку - ку -...
Ма - ма - ма - ...
Мо - мо - мо -...

Допиши чистомовку .
М’я - м’я - м’я - в нас велика вже - ,
П’я - п’я - п’я - от і виросло - ,
Р’я - р’я - р’я - вибігає на -,
В ’я - в’я - в’я - побажаємо - .

Доповни порівняння .
Хитрий , як - .
Вайлуватий , як - .
Колючий , мов - .
Прудка , як - .
Голодний , як - .

Дописати вірш .
... ... біловолоса
... ... полотном
... ... одяглося
... ...  і поле за селом .

Визнач , який буває сніг .
Легкий пухнастий сніг  _ _ .
Щільний сніг з льодяною кіркою _ _ .
Сніг , який стелиться по землі легкою швидкою змійкою _ _ .

Заохочую до спроби скласти вірш .
“Школярику , ти можеш , ти - творець .”

Закінчи строфу .
Йшла принцеса до криниці,
Загубила рукавиці
.........................................
(Рукавиці не прості, 
Шиті золотом пальці. 
А хто знайде молодець 
Король дасть йому млинець ) .
Старенька бабуся у лісі жила ,
Гостинці для неї онука несла
..........................................

Крутятся , в’ються у небі...
Вкривають луги і...
Здається , що летять то ...
І біла від них вся ...
( сніжинки , поля , пушинки , земля ).

Тихо падають ...
Білі та ..
Застелили всю ...
Від воріт до ...
( сніжинки , лапаті, доріжку , хати ) .
На світі все на все похоже ...
(На що схожі гори , їжак , хмари ? )

Друзі, нумо всіх звірят Зберемо хутчіше вряд
Як збирать ? Заждіть хвилинку ...
Де мій аркушик в клітинку ?
Виручай листочку нас Всіх звірят скликай у клас ...
 Слово придумай так , щоб було прикладено.
Лопата - (хата ), ніжка - ( кішка ) , гака - ( мака),
 їв лелека кашу з ( глека) .
Продовжити віршик .
Над Дніпром широким , вільним Де луги й степи цвіли ...
( наші прадіди поляни ; осилились і жили ; воювали козаки ; наші прадіди й дядьки ) .

Закінчіть речення .
( Весна дарує нам сонце , квіти , тепло . Вона всіх пробуджує від зимового сну , дарує кожному , що треба і що хочеться . Запрошую пограти в гру “Весняні дарунки” і закінчити речення ) .
Полям ... ( сніги поталі) .
Лісам — ... ( траву і листя ).
Птахам , що повертаються , дарує — ... ( рідні гнізда ) .
А мамам — ... ( перші квіти ніжні) .
Річкам дарує — ... ( воду ) .
Зернинам ... ( теплу землю ).
А сіячам ... ( роботу почесну ).


      Для вибору одного з творчих завдань на уроці розвитку зв’язного мовлення на тему: “Вшанування води “ пропоную такі види робіт .
1.        Придумування казочки “Молодильна вода “ .
2.        Складання оповіданняЧому бурулька “співає” коли тане “.
3.        Поясни вислівЖиве - то одухотворена вода “ .
4.        Складання промовлянь . (- Здрастуй , водо , жива земле родюча , колодязю батьківський . Благослови води набрати для зцілення людей наших , трударів і мучеників . Дай води от лихої біди. -Мати моя , водо моя ! Мати - водице , мати - водичко , умий доні ( синочку ) личко ) .
5.        Складання пришіптування. ( Водичко , водичко , омивай і зціляй ! Як ти чиста і свята , моя ясна дитино , в святій воді омочена . Водичко , о водо , з первовіку ти чиста).
6.        Завчи вірш .
Пийте діти , Йордан - воду ,
Ростіть - вірою багаті Всі до труду для народу У любові та в посвяті.
Де є віра в Боже слово Й братня де любов вічиста ,
Всіх Йордан - вода обновить Всіх Йордан - вода очистить (А. Лотоцький)
7.        Поясни слова пісні.
“ Кров людська - не водиця , проливати не годиться “
( Гуманістичний зміст слів вірний . Але є тут певна неточність . Бо кров - це вода , в котрій містяться різноманітні органічні і неорганічні речовини і от , що дивно : кров тварин і людини має майже однаковий хімічний склад з морською . Але цілком достатні , щоб кров не можна було замінити морською водою . А тому людський організм - дуже точно відрегульована система і досі на вдалося створити штучну кров , ні штучну морську кров . Може тому , що вчені розчиняють хімічні компоненти не в тому порядку , в якому їх “розчинила” природа ? ) .
8.        Придумати малюнок . “Криниця повна водиці” .
9.        Скласти пісню . Вода в пісенному колі .
Вода - вода водичка ,
Ти моя сестричка,
Перекрасна та сильна ,
Гарна й чарівна .
Ти даєш нам сили ,
У тяжку годину ,
У тяжку годину ,
Силу ти даєш .
Вода - вода водичка ,
Ти моя сестричка ,
Прекрасна та й сильна ,
Біла й голуба
Ти джерельно чиста,
Ти течеш так бистро ,
Ти течеш так бистро ,
В зеленім гаю .
Вода - вода водичка Ти моя сестричка ,
Прекрасна та й сильна ,
Біла й голуба .
Ти така вся пишна .
Як принцеса чиста ,
Як принцеса чиста Квітка чарівна
Вода - вода водичка ,
Ти моя сестричка,
Прекрасна та й сильна Г арна й чарівна .
(В. I. Гнатюк) .
Для розвитку інтуіції, спостережності та пам’яті.

Лічилка
Ходить буква рядами ,
Дружить хоче з нами .
Кого за руку візьме - Той слово нехай назве .
Гра “Хто найуважніший” .
o   Тарас Шевченко , Леся Українка , Олександр Олесь , Іван Франко .
o   Вода . Явір . Долина . Калина .
o   Горбочок . Садочок . Хатинка . Дитинка .
o   Села . Сонце . Холод . Повітря .
o   Сонечко . Струмочки . Гай . Квітки .
Поступово ускладнюю завдання . І уже в третьому - четвертому класах надаю перевагу шарадам, метаграмам, анаграмам, логогрифам.
Тому при нагоді, ознайомлюючись шарадами, розповідаю, що так називаються загадки, в яких слова зашифровані частинами, наприклад :
Назву річки й голос дужий Якщо разом об’єднати ,
Назву краю можна мати .
(Донбас )
Метаграма різниться від шаради тим , що в ній для відгадування зашифрованого слова треба одну літеру замінити іншою .
Шкідлива комаха з х ,
Хліб печуть із мене к .
( Муха - мука)
Полохлива і струнка,
З роду оленів вона .
Коли ж зміниш к на з ,
Птах у лісі закує .
( Козуля - зозуля )
Анаграми розв’язуються майже так , як метаграми. Проте в них , щоб відгадати слово , букви не треба змінювати , а лише переставляти У літку в затінку моїм Мене ти вихваляєш .
Місцями букви поміняй - І мною ліс спиляєш
( Липа - пила )
Логогрифами називаються загадки , в яких додаванням до зашифрованого слова чи вилученням з нього певної букви утворюємо нове слово , як - от :
На клумбах гарні, запашні, без к лише гілячки ми .
( Квіти - віти )
На нім барвисті квіти , трава зеленіє , а п додай - зоре усе , не пожаліє .
( Луг - плуг )
Засвоївши ці загадки , учні самі пробують складати подібні.
Для літературно - творчого розвитку учнів використовую також і такі завдання типу “ Лісової газети” , “ Клубу знаменитих капітінів “ , створення кадрів діафільму , драматизації окремих текстів повністю чи частково , складання
розповідей від імені предметів , зображених на картині , і т.д. Такі прийоми роботи активізують процес мислення , мобілізують уяву , фантазію , залучають до образної співтворчості . А це сприяє закладанню основ літературної освіти , ознайомлюючи дітей не тільки з комунікативною , а й естетичною функцією мови , тим самим забезпечую повноцінне сприймання художнього твору й розвиваю культуру мовлення учнів .
Одним із методів індуктивно - дедуктивної організації навчально - пізнавальної діяльності є пізнавальні ігри . Вони сприяють засвоєнню навчального матеріалу . Саме ігри є в повсякденній діяльності учнів . В процесі гри відчувається всесторонній розвиток . У ній діти пізнають навколишній світ , отримують знання про різні предмети і явища , а також розвивають фантазію , спостережливість , увагу , вміння аналізувати , зіставляти та узагальнювати побачене , робити відповідні висновки .
Результатом роботи над проблемою розвитку творчих здібностей молодших школярів є збірки учнівських творів . Сучасне покоління сприймає навколишній світ посвоєму , неповторно . Але загальнолюдські моральні і духовні засади незмінні для будь - якого віку . Розвиваю потреби написати про побачене , почуте , пережите так , щоб і читачі побачили , почули , відчули те саме , що й вони . І учні вдало з цим справляються . Для прикладу творчі роботи учнів .
Опис ручки .
Сідаючи за уроки , знову беру до рук свою вірну помічницю ручку . Здається звичайний стержень , заповнений чорнилом , а скільки контрольних написав нею ! Прозорий , пластмасовий корпус і обгризений мною ковпачок , на якому залишились сліди моїх зубів - наслідки довгих роздумів над задачами і вправами . Інколи я зганяю провину на неї , через написаний на два словниковий диктант , але саме вона допомогла врешті одержати десять балів .
Як немає художника без пензля , скрипаля без скрипки , водія без машини , немає учня без руки .
Гнатюк Віталій
Опис лелеки .
Лелека - птах великий і красивий . Дзьоб у нього гострий , червоного кольору . Ноги у лелеки високі і тоненькі , шия довга . Його тіло покрите сніжно - білим пір’ям . Живуть ці птахи на дахах будинків . Живляться лелеки жабами , ящірками , гадюками , комахами . Вони дуже корисні тому , що поїдають шкідливих комах , гризунів .
Лелека - символ миру , щастя , добра . Він дуже загадковий птах .
Дацко Марія
Опис дятла .
У лісі на дереві сидів красень - дятел . Він не великий за розміром . На його маленькій голівці червона шапочка . Дятел своїми карими очима дивився на дерево , на якому він працював . Міцним дзьобом з гострим кінцем птах добував собі корм . Красень стукає по дереву , видобуваючи з - під кори комах і черв’яків , які є шкідливими для рослини . За це його називають санітаром лісу . Тулуб у птаха невеликий , проте грубий . Він легенько змахує крилами , коли злітає у повітр’я . Маленький чорний хвостик надає йому ще більшої привабливості . Допомагають птахові добути собі корм його великі , міцні лапки і кігті , які є на них . Ними він чіпляється за кору дерева .
Романів Марія
Опис снігура.
Багато птахів з приходом осені відлітають у теплі краї . А значно менша кількість залишається зимувати , або прилітає до нас зимувати .
Снігур - це саме той птах , який зимує у нас . Він невеликих розмірів , голівка круглої форми , покрита сіреньким пушком . Очі великі , мов намистинки . У снігура маленький , жовтуватий дзьобик . Великі червоні груди надають поважності цій пташці . Пір’я на крилах акуратно вкладене , переливається сонцем. Тулуб снігура закінчується невеличким чорним хвостиком . Лапки маленькі , але міцні.                                                      
Козак Ярослав
Опис сестрички.
В моєї сестрички приємне і гарне обличчя . Воно округлої форми . Волосся русяве , пряме , яке водоспадом спадає на плечі . Маленька чілка закриває чоло аж до тоненьких брів . Під вигнутими дугою бровами світяться два озерця - зеленаві оченята . Вони обрамлені густими , пухнастими віями . Носик маленький і бантиком стулені рожеві губки .
Матвійчук Богдан
Опис мами .
Моя мама найкраща . У неї добре серце , ласкава усмішка . Вона невисокого росту , худенька , волосся каштанове,очі карі , брови чорні . Моя мама пече смачні булочки , торти і пампушки .
Я дуже люблю і пишаюся своєю матусею . Вона працює дитячим лікарем .
Горішня Ганна

Твір - мініатюра .
Я дуже люблю свою Україну : її безмежні поля , густі ліси , річки , озера . Все мені миле в моїй стороні , бо тут я народився . Живу в місті Новояворівську , навчаюсь в середній школі номер три . Навчаюсь рідною українською мовою . Тут здавна жили мої пращури - в Україні наше коріння . І я гордий з того , що я - українець . Я люблю свою Вітчизну і я - патріот .
Сьогодні я можу посадити дерева , щоб природа мого краю була багатшою , можу очистити джерельця , щоб було більше чистої води .
Никиль Любомир
Подорож на море .
Цього літа наша сім’я поїхала на море машиною . Ми проїхали Львівську , Тернопільську , Хмельницьку , Вінницьку , Черкаську , Кіровоградську , Миколаївську та Одеську області - загалом тисячу кілометрів . Ще проїхали другу за величиною річку в Україні - Південий Буг . На Хмельниччині , де багато озер , в місті Летичеві є величезний рибний ринок . Тут можна купити все : від рака до великого сома .
Коли ми приїхали до моря , то дуже зраділи , що щасливо доїхали . Вода була тепла і чиста . Купатися було приємно . Хвилі були великі . І я пірнав під них .
Між морем та лиманом була невелика коса . У лимані є лікувальна чорна глина . Деякі люди намазувалися нею і виглядали дуже смішно .
Подорож мені сподобалась і я ще раз хочу поїхати туди .
Стецькович Ярослав

Екскурсія в Івоно - Франківськ .
На літніх канікулах я з батьками їздив в Івоно - Франківськ . Це місто мені дуже сподобалось.
Ми побували у парку . Саме там є велике озеро по якому плавають великі лебеді . Це дуже красиві птахи . Вони підпливають до берега і люди кидають їм крихти хліба . Також ми побачили столітні дуби , які охороняються державою . В парку є різні каруселі. З “Чортового колеса” видно майже ціле місто .
В Івоно - Франківську ми купили невеличкий сувенір на пам’ять і тепер , дивлячись на нього , я завжди згадую про ту поїздку .
Тацакович Володимир

Відпочинок .
Чудові літні канікули! Надворі спека, море вабить своєю безмежністю і прохолодою. Я з мамою, братиком і сестричкою відпочивала на Чорному морі в селищі Лазурне, Херсонської області. Кожен день ми ходили на море, купалися , грілися на сонечку, ліпили різних тварин із піску і будували замки. Час відпочинку минув весело і дуже швидко.
Горішня Ганна

Відпочинок у Карпатах .
На літніх канікулах я їздив з батьками в Карпати . Мені там дуже сподобалось . Ще ніколи не бачив таких високих гір порослих густими смерековими лісами . Я бродив між височенними смереками , які пахли хвоєю , збирав шишки та чорниці.
А ще мені сподобалась гірська річка . Вона не глибока , але бурхлива , і вода у ній така прозора , що видно кам’янисте дно та рибок . Мені сподобалось переходити по камінцях з одного берега на другий . Я хочу ще й на друге літо поїхати у Карпати . Там так чудово .
Матвійчук Богдан
Пригода у лісі.
Це було влітку . Якось у неділю наша сім’я вирішила поїхати на базу відпочинку, яка знаходиться у Шклі . Ця база розташована у лісі . Є озеро та п’ять джерел , вони загороджені дерев’яним тином . Там дуже гарно . Я із сестричкою гуляла по лісі і ми почули якийсь писк у траві . Всі перелякались , але через декілька хвилин побачили маленьке пташенятко . Це був горобчик . Він випав із гнізда . Пташенятко тремтіло від холоду та голоду . Я скоренько взяла пташку на руки і положила назад у гніздо , яке було розташоване на кущі.
Ось така маленька пригода сталася зі мною .
Лихолат Христина

Спогади про канікули .
Свої канікули я провела в селі у бабусі . Біля нашого села тече широка річка Бистриця . Вона біжить між зеленими луками .
З друзями я багато часу проводила саме там . Ми купалися , гралися у різні ігри , збирали чудові квіти . Бабуся часто брала мене на сінокіс , пасти череду корів , і я їй радо допомагала .
А ще ходила у ліс , який теж росте біля села . У лісі я захоплювалася чудовим співом пташок і шелестом листя дерев , збирала суниці і гриби .
Свої канікули я провела весело і гарно .
Фітель Оксана
Мій відпочинок .
Свій відпочинок я проводив у бабусі на Волині . Бабусине село знаходиться недалеко від Шатських озер .
На машині з батьками я їздив на озеро Світязь . Дух перехоплювало , коли ми дивились на величезне блискуче озеро . Воно синє - синє і надзвичайно прозоре . Я поринав в його ласкаву теплінь з розплющеними очима , дивився на підводний рух рибок . Озеро було таке тепле , таке ласкаве , що передати це словами не можливо .
Цілий день ми провели на озері . Каталися на човні . Батько зробив багато фотознімків на згадку про озеро . Я ніколи не забуду цей день .
Бохін Максим

Мій тато .
Мій тато народився в гірському селі Мшанець . Я там дуже люблю бувати  Люблю з татом ходити до лісу і купатися у річці .
Тато є директором Старицької середньої школи. Я часто буваю у нього на роботі . У шкільному парку учні та вчителі посадили більше тисячі дерев. Тато очолює районний осередок партії  “Батьківщина“. Він намагається зробити так, щоб на Україні жилося краще.
Стецькович Святослав

Мій вихідний день .
Двадцять перше травня я ніколи не забуду. Це був теплий і сонячний день . В нашій хаті всі збиралися до церкви, бо саме в цей день я приймала Перше святе причастя. Як багато людей було в церкві! Священник поблагословив мене. Дав поради і настанови.
Всі говорили, що в цей день я була схожа на маленького ангелика.
Дудок Анна
Зустріч в лісі.
Це було влітку . Одного недільного дня ми з братом вирушили до лісу . Ось і наше улюблене місце . Була сонячна погода і нас вразила краса лісу . Сосни стояли стрункі , наче намальовані . Крізь їхнє густе гілля пробивалось сонячне проміння . Зелена травичка тягнулась вгору до нього .
Тут ми побачили під кущем їжачка ! “ Напевно , воно загубилось ? “ , - подумали ми . Брат підняв їжачка і ми пішли шукати його маму . Це тривало недовго , бо недалеко за пеньком щось заворушилось . Це була їжачиха ! Звірятко побачило її і побігло до неї.
Ми задоволенні, що допомогли цим тваринкам відшукати одне одного .
Романів Ірина

Листи до святого Миколая
Дорогий святий Миколаю !
Ти приходиш до нас перед Новим роком .
Щедрим , добрим і багатим Пресвятім Пророком .
Всіх згадаєш , всім знайдеш Дар свій по заслузі.
За те , святий Миколаю , дорогий нам дуже .
Щедрою рукою роздав усе багатство бідним ,
Був милосердним до усіх ,
І я надіюсь , що у цю нічку завітаєш і до мене Із своїми подарунками.
Христина Божок

Любий Отче!
Я старався бути чемним , вихованим і розумним. Але , нажаль , оцінити себе я не можу . Тому прошу у тебе електронний годинник . Все своє життя я мріяв виграти у якійсь акції . Тому , святий Отче, якщо можеш , зроби так , щоб я виграв мікрохвильову піч у грі від газети “ Високий замок “ .
Дуже дякую за минулі подарунки і бажаю Тобі щастя , миру та злагоди .
Святослав Стецькович

                Святий Миколаю !
Я дуже прошу здоров’я для нашої родини. Та ще хотіла б отримати в подарунок годинника. Обіцяю ходити до церкви кожного свята, слухати батьків, гарно поводитися.
Горішна Ганна

Святий отче Миколаю !
Пише до вас учень третього класу. Я хочу попросити здоров’я для нашої сім'ї, та поговорити з тобою. Я дуже люблю свого татка, а він від мене далеко. Дуже хочу , щоб скоріше приїхав. Отче Миколаю , підтримай його у трудну хвилину. Принеси мені гру “Супер Маріо “ , відеокамеру і різні ласощі.
Володя Тацакович
Святий отче Миколаю !
Я Тебе хочу попросити, щоб Ти поклав мені під подушечку, коли я буду спати , книжечку “Золотий колосок“, альбом з намальованою дівчинкою, рукавички, а найбільше я хочу светрик з пушком .
Христина Луканець
Святий Миколаю !
Насамперед я хочу побажати усім дітям України міцного здоров’я і успіхів у навчанні . Я живу в місті Новояворівську , дуже прошу тебе принести мені джинси і джинсову куртку . Я буду добре вчитися , буду чемним.
Тарас Линда
Дорогий святий Миколаю !
Пише до Тебе Таня Фітель з Новояворівська . Ми всі Тебе любимо , за доброту і добрі діла . Цього року я б хотіла отримати гарну іграшку і багато мандаринок . Завжди молитимусь до Тебе , святий Миколаю, і буду дуже чекати на подарунок .
Таня Фітель

Збагачувати мову дитини художніми зображувальними і виражальними засобами стараюсь використовуючи різноманітні завдання творчого характеру . Зокрема , у другому і третьому, а пізніше в третьому - четвертому класах даю учням завдання за уривками творів (Т. Шевченка , Лесі Українки, М.Коцюбинського, П. Грабовського, Марка Вовчка та ін .) Впізнати автора , або порівняти , чи однаково описано той самий предмет, явище , подія у двох - трьох відомих авторів , придумати закінчення оповідання, казки. Звичайно, тут ніхто не відтворить авторський текст дослівно - можлива більша чи менше вірогідність наближення до авторського варіанту . Але такі завдання розвивають у школярів увагу до деталей , на основі яких можна здогадатися про дальший розвиток дії, змушують учня врахувати характер героя , задуматися над логікою його поведінки і над самим авторським задумом .
Творчими можна вважати і такі завдання : розповісти про щось від імені літературного героя (Барвінка, Сови, Незнайки, Буратіно, Вінні - Пуха та ін .) їх молодші школярі сприймають позитивно, як дидактичну цікаву гру. Адже розповісти , наприклад, від свого імені, що бачив чи чув, ідучи до школи , нескладно , та й не зовсім цікаво, бо немає чогось особливого. А розповісти про це від імені літературного персонажа - справа значима, цікава, незвична . Дитина має переступити себе , передати побачене одноліткам з точки зору дійової особи, її тону й стилю. І це останнє змушує учнів переконуватися в тому, що художній образ створюється не художніми висловами, а точністю інтонацій і характеру, спостережливістю та жвавістю. Тут молодший школяр має подумати над правдивістю поведінки героя, передати специфіку його мовлення тими інтонаційними засобами, які властиві тільки йому .
Для виразного читання знати лише описані факти ще не досить. Необхідно пережити їх . Творча можливість бачити все те, що передано в тексті, дається не відразу і не в усій повноті . Тому стараюсь розвивати творче бачення . Тобто , вчу учнів “бачити” прочитане. Адже бачення у своєму розвитку не може обмежуватися лише тим матеріалом, який дає автор . Учні використовують свій власний досвід , “доповнюють” авторські картини чи образ героя , і перед ними постає реальне життя , природа.
Тексти творів у перших - других класах побудовані на описах картин і явищ природи ; змалюванні яскравих конкретних подій , тобто тих життєвих фактів , з якими діти уже стикалися . Тому за допомогою навідних запитань учні пригадують бачене , і перед ними відразу виникають картини того , про що їм доводиться читати .
Визначаю тему фантазії і її мету . Наприклад , читаючи текст “Дзвоники” .
На полі влітку росли ніжні сині квінт . То , дзвоники . Вони на вітрі дзенькали : дзень , дзень .
Не всі діти бачили ці квіти . Показую яскравий малюнок і розповідаю , як серед густої польової зелені здалеку видніються яскраво - блакитні і рожеві дзвіночки. І справді, коли вітерець набігає, можна спробувати прислухатися - можливо, пощастить почути , переливчасте “дзень , дзень” .

Переконую учнів у тому , що слова , які вимовляються вголос , призначаються для слухачів з метою викликати в них певні почуття , думки , активно вплинути на їхню свідомість , зробити їх своїми співучасниками в творчому процесі . Наголошую їм на те, що вони, як і артисти ніколи не читають для себе в класі . їх виконання спрямовується на учнів , щоб примусити їх не просто слухати, а сміятись, хвилюватись, обурюватись . І головне - не залишати байдужими слухачів, установити з ними взаємоконтакт завдяки тексту .
В. Сухомлинський вбачав мету й наслідок своєї педагогічної діяльності не лише у формуванні творчої особистості школяра, а й у творенні доброго імені людини . Він визначав творчість як “бачення людиною свого внутрішнього світу, передусім свого розуму , свого напруження інтелектуальних сил, свого розуміння і творення краси внаслідок своєї праці, своїх зусиль. Може маленька дитина повторює те , що було вже зроблено, створено іншими людьми, але якщо це діяння - плід її власних розумових зусиль, - вона творець; її розумова діяльність - творчість” .
Це висловлення є дієвим у моїй роботі . Бо по суті В. Сухомлинський веде мову про те, що творчість це не лише відкриття і створення нового у світі, а виявлення нового у собі (власних можливостей) і з’ясування нового у ставленні до дійсності.
В. Сухомлинський у численних працях , передусім у книзі “Серце віддаю дітям”, висловлює цікаві думки й про методику роботи над учнівськими творами , наголошуючи на роль казки в дитячому віці. “Казка , - писав В. Сухомлинський це , образно кажучи . свіжий вітер , що роздмухує вогник дитячої думки й мови . діти не тільки люблять слухати казку. Вони творять її”. В його статтях знайшла цінні методичні поради щодо тематики учнівських творів, врахування інтересу й індивідуальних психологічних особливостей школярів, словникової роботи, послідовності в складанні плану зв’язної розповіді.
Дитина по своїй природі - дослідник, тому все, що треба це підштовхнути її до бажання проводити цікаві досліди у потрібному напрямку . Тому розвиваю фантазію , саме фантазія це й є образне мислення, яке потім знадобиться людині , і саме у п’ять - десять років, коли мозок починає активно формуватись , треба стимулювати дитину до ідей, а це можна просто та ефективно зробити через казки. Мабуть , немає на світі такої людини, яка б не слухала в дитинстві казок , а потім не фантазувала , вигадуючи нові пригоди головних героїв , а іноді уявляючи себе персонажем цієї казки, чи історії, але їй потрібен слухач та спостерігач для її казки, хто б міг слухати та співчувати. Так формується лексичний запас, фантазія, багатство мовлення .
Я завжди пам’ятаю , що творчість - це не лише відкриття і створення нового у світі, а виявлення і розвиток здібностей, формування вміння і бажання вчитися, а також прагнення до самовизначення і самореалізації . Тому учні можуть поділитися своїми вражаннями та думками, своїми творчими роботами на сторінках класної газети під рубрикою “Слово першокласнику”, “Слово другокласнику”, “Слово третьокласнику”, “Слово четвертокласнику”.
Для прикладу сторінка з газети “Школярик” ( №3 жовтень )
Дуже часто в класі проводжу виставку “Я малюю світ”, “Лиш в праці краса” . Крім експозицій малюнків, тут багато інших втілень фантазії юних митців. Була влаштована персональна виставка найбільш обдарованих та інтенсивно працюючих дітей , а саме : Сарахман Олени, Дацко Марії.
Діти відобразили у творах те, що їх найбільше приваблює , і в такий спосіб, єдино правильний, надійний критерій оціки роботи художника - як юного, так і дорослого ( професіонала ) - випливає з його вміння яскраво , неповторно, власним почерком передавати свої враження, відчуття, задуми . Юні художники дуже доречно використовують національний колорит, вміння мислити самостійно. Виявляють симпатію до тварин , доброту , вдумливість і спостережливість.
Діти розмірковують про різноманітні професії, мріють про свою майбутню працю. Я зрозуміла, що безпосередність, щиросердість - найбільш цінні якості у творчості дітей і їх необхідно розвивати насамперед .
Важливо , щоб юні митці малювали не за підказкою , навіть і на задану тему , а під впливом особистої фантазії .
Часто задаю декілька супутніх тем і запитань , щоб розбудити уяву , спогади , асоціації , посили враження .
Наприклад , тему миру учні часто трактують банально й одноманітно - зображують земну кулю , оповиту прапорами , квітами , гаслами , перекреслену атомну бомбу і т . д . А хіба не з нас самих , не з оточуючого нас життя , не з праці і краси земної складається мир ? Можливо варто намалювати або розказати про трудівника будь - якої професії, квіти , спорт , мама , друзі - ось що є наш мир !
Подібна бесіда чи діалог створюють сприятливі умови для вільної та щирої творчості, розбудять емоції, запалять серце натхненням. Заняття образотворчим мистецтвом, трудовим навчанням повинні сприяти насамперед розвиткові фантазії, навчити їх мислити образами .
Дітям від природи притаманне загострене відчуття живої душі предмета - його образ. І щоб поглиблю ці якості, не треба дати їм зникнути. Адже саме образне бачення дає змогу піднятися на вищий щабель творчості - виділити і збагнути головне, найхарактерніше. Вони є свідченням самостійного осмислення до оточуючого світу, особистого ставлення до нього. Ці якості слід розвивати в дітях якнайдбайливіше.
Великого значення надаю формам виховної роботи у позаурочний час. Саме позакласні заняття мають вагоме значення для розвитку допитливості, спостережливості, творчої самостійності школярів .
Розвивати мислення дітей потрібно якомога раніше . Формування творчої особистості з нестандартними підходами до розв’язання проблем і самостійності у вирішенні їх - ось те завдання, яке ставлю перед собою. Стимулювати мислення дітей, навчити їх основних операцій і прийомів мислення . Закладати основи логічного, комбінаторного та операційного мислення. Буду і надалі розвивати кмітливість , просторову уяву, пам’ять , увагу, мислення, підвищувати його продуктивність . Розробляти творчі завдання, бо саме вони найбільше сприяють творчому розвитку . Під творчими завданнями розумію такі завдання , у процесі яких учень створює певний творчий продукт. Творчий продукт розуміється як оформлений результат діяльності учня, наприклад, написання оповідань, віршів, казок, створення малюнків, виробів з пластиліну, аплікації тощо. Зрозуміло, що у кожному циклі шкільних предметів типи та види творчих завдань відрізняються, бо це зумовлено особливостями певного предмета : їх змістом, засобами, які вико­ристовуються під час творчих завдань .
Однією з основних вимог до процесу - формування творчих робіт є системний підхід. Потреба у створенні системи завдань викликана тим , що виконання певного творчого завдання має розвивати учнів у певному напрямі .
Робота над розвитком творчості вимагає натхнення і терпіння з боку вчителя, батьків і дітей. І я завжди пам’ятаю, що безпосередність, щиросердість - найбільш цінні якості у творчості. А в одинадцятому класі, приставивши руку до старого плаката із власними долонями, вони зрозуміють - сталося диво ... Бо школа - чарівниця, у якій постійно живе відлуння першого дзвоника та плаката “Зустрічай нас, школо!”.
Невпинно летить час. Виростають учні, з’являються ниточки сивини у волоссі вчителів. Але ми вже не хочемо і не можемо жити по - старому . Розуміємо , що необхідно багато чого змінювати в роботі , в собі . Як це зробити , які обрати орієнтири ? .. Моральна краса , духовне багатство народу , його розум , знання і талант - це праця вчителя .

Найвища мета педагога - Наче сонце осяювать путь ,
Щоб не марною була дорога По якій його учні підуть
К. Я. Гнатюк

Немає коментарів:

Дописати коментар